fbpx
Mamaia anilor 80

Vacanță la Mamaia – Patronii

Patronii din Mamaia – Indiferent că sunt de hoteluri, pensiuni sau apartamente.

După cum vă spuneam în articolul precedent, pentru că sunt într-o schimbare a direcției blogului, aș vrea să fac o radiografie cu puncte de vedere personale despre turismul din Mamaia. Pentru asta am început o serie de episoade intitulate “Vacanță la Mamaia”, dedicate unor ingrediente care, adunate la un loc, îmi creează o imagine a turismului din Mamaia anului 2017.

M-am gândit să încep cu patronii pentru că sunt un ingredient important al unei vacanțe reușite sau nu. De fapt nu ei, ci spațiile pe care le dețin. Nu este acum momentul să discutăm despre cum au ajuns să dețină aceste spații sau pământul de sub ele, asta este o altă discuție în care nu vreau să mă bag. Să vorbim puțin despre aceste spații.

În Mamaia, după cum știți, sunt mai multe tipuri de spații de cazare: hoteluri construite în anii comunismului, majoritatea aproximativ prin anii 70-80; hoteluri relativ noi apărute după anii 2000; foarte multe blocuri de apartamente construite după 2005 și unele foarte noi care au apărut după liniștirea crizei din 2008-2009. Și încă se construiește…

Hoteluri vechi Mamaia

Am pus special o imagine mai veche ca să puteti vedea diferența și o să regăsiți mai jos și varianta renovată. 

Hotelurile

Acum, în funcție de tipurile de cazare de mai sus, să vă povestesc câte puțin despre fiecare tip de proprietar. În primul rând îi găsim pe cei care au luat hotelurile vechi imediat după 1989. Cum le-au luat nu e treaba mea. Eram mic atunci, că dacă eram mai mare luam și eu unul. Că “s-a dat” la toată lumea. În fine… După ce le-au luat, le-au muls până au început să se rupă paturile și să cadă varul de pe pereți. Unii dintre ei nu s-au lăsat și au continuat să mulgă până nu demult, când expansiunea noilor spații de cazare nu le-a mai dat nicio șansă. Și au inceput renovările. 




Unii dintre ei au renovat hotelurile cu mai mulți ani în urmă și au avut de câștigat din asta, însă și aici sunt multe de discutat. Pentru că nu au avut bani pentru refurbishment total, au schimbat paturile într-un an, lenjeria în altul, mocheta în altul, s.a.m.d. Din această cauză au existat mereu motive pentru ca turiștii să se plângă de anumite aspecte. Când era ok patul se spărgeau țevile, când aveau lenjerii noi nu mergea aerul condiționat sau picura  din ele. Din aceste motive veți vedea mereu prin review-urile acestor hoteluri diferitele probleme legate de anumite aspecte ale cazării în hotel. În al doișpelea ceas însă, când s-au trezit fără turiști, și-au dat seama că nu se mai poate cu jumătăți de măsură. Mai toate hotelurile foarte vechi din Stațiunea Mamaia au fost sau vor intra în renovare totală (sau măcar partială însemnând etaje sau aripi). Ceea ce este foarte bine, mai ales că pe ei nu îi va ajuta niciodată mărimea camerei, construită după alte standarde în comunism.

Mai jos găsiți un exemplu bun de renovare de hotel. Pentru că am și lucrat acolo, știu cât s-a investit pentru ca el să-și schimbe imaginea de la 2 la 5 stele. Totuși este foarte greu să faci o asemenea schimbare, mulți doar adaugă o stea, maxim două.

www.hotelvega.ro
Sursa: www.hotelvega.ro

Apartamente de vacanță

Să trecem acum la altă categorie. Hai să vorbim puțin despre proprietarii de apartamente de vacanță. Și nu mă gândesc la cei care și-au cumpărat apartamentele pentru ei, ci la cei care vor să le exploateze din punct de vedere turistic. Este un trend general în toată lumea să închiriezi apartamente în loc de camere la hotel. Poți salva niște bani sau îți poți permite o anumită vacanță pe care mai greu ai fi reușit să o petreci la un hotel. Și eu am făcut lucrul ăsta când am fost în vacanță. Este clar că va fi o creștere pe acest tip de cazare în următorii ani. De asemenea, cred că majoritatea apartamentelor din Mamaia sunt bine și foarte bine dotate. Sunt însă și câteva dezavantaje, unul fiind concurența neloială pe care o fac hotelurilor prin nefiscalizarea veniturilor (nu aș vrea să generalizez, dar mi-e greu să cred că sunt mulți care le declară). De asemenea, sunt, din câte am văzut prin review-uri, și foarte mulți proprietari neserioși. Anulează rezervări și îți dau banii înapoi fără să-i intereseze că e weekend și că probabil, dacă găsești ceva, va fi aproape dublu decât ai plătit. Unii nu fac cum trebuie curățenie, unii nu îți dau toate informațiile și îți spun că ai vedere la mare deși tu vezi o fâșie de câțiva centimetri printre alte două construcții.

Prin introducerea acestor spații la vânzare pe canalele online se mai stopează această practică a nedeclarării veniturilor pentru că site-urile serioase gen booking.com sau airbnb.com te cam obligă să ai niște date fiscale, conturi, etc. Și mai bine ar fi fost dacă ar fi existat și niște reglementări din punct de vedere turistic pentru acestea, însă nu cred că vor apărea curând. Legea turismului dezbatută zilele astea încearcă ceva, dar nu știe cum și ies numai prostii care culmea, nu încurajează turismul. Cui te plângi că nu ai avut apă caldă sau a fost mizerie? Review-urile de pe booking nu sunt suficiente să-i lase fără turiști.

Alt dezavantaj ar fi și confortul pe care hotelurile ți-l oferă prin serviciile de housekeeping, mic dejun, restaurant, bar, etc dar, repet, sunt destul de mulți care renuntă la acest confort pentru un preț mai mic sau alte servicii specifice apartamentelor, cum ar fi bucătăria pentru gătit.

La o căutare pe booking.com găsesti 454 apartamente și numai 120 de alte spații de cazare, ceea ce spune multe despre acest trend. Mai jos un print screen:

Apartamente booking.com

 

Pensiunile

Continui prin a vă povesti puțin și despre pensiunile din nordul stațiunii Mamaia. Care de fapt sunt în Năvodari, dar aici e altă discuție. Toți se prezintă cu localizarea în Mamaia Nord sau măcar Mamaia Sat. Nu există deocamdată oficial niciuna dintre acestea. Cel mai corect este să scrie Năvodari. În ultimii 6-7 ani, cu accentul pe ultimii 2-3, au apărut sute (da, nu exagerez, sute) de pensiuni în această zonă. Unele mici, unele mari, unele colorate strident, altele nu. Un amalgam de culori, înalțimi și brizbrizuri care nu dau deloc bine. S-au parcelat la milimetru zonele, se construiesc unele lângă altele sau peste altele, fără să se gândească la confortul și relaxarea pe care o dă în general o pensiune. Deja devine o aglomerație urbană, care sper că nu va sfârși ca zona de nord a stațiunii Sunny Beach, cu cartiere de vile părăsite.

În final, pentru că da, se termină această lungă divagație, vreau să trag niște concluzii personale despre patronii din Mamaia. Vă rog să rețineți că nu-i bag pe toți în aceeași oală, însă încerc să arăt percepția majorității lor.

I-aș împărți în mai multe categorii:

  • patroni de hoteluri vechi care încearcă să țină pasul cu noile construcții, însă pierd teren din ce în ce mai mult din cauza apariției unor hoteluri cu spații de cazare mari și dotări/facilități de ultimă generație. Este greu să bagi aer condiționat centralizat într-un hotel care nu a fost construit pentru asta. Ce e de facut? Menținerea unei clasificări reale a hotelului undeva la 3, maxim 4 stele, cu prețuri care să justifice calitatea spațiilor și serviciilor pe care le oferă și eliberarea de vechea lor meteahnă, “lasă că merge și asa”, care îi va duce încet, încet, spre cât mai puține venituri.
  • patronii de hoteluri noi. Sunt cei care au construit hotelul după standarde moderne ținând cont de un design, dar uitând uneori sau fiind prost sfătuiți cu privire la aspectele funcționale ale hotelului (gen pe unde intră angajații sau marfa). Aceștia sunt mai citiți, mai umblați, poate cu mai mulți bani, dar trebuie să fie foarte atenți la serviciile oferite pentru a crea o locație cât mai atrăgatoare turistic. Faptul că ai cheltuit zeci de mii de euro să faci o cameră nu-ți aduce obligatoriu clienții la ușă.
  • dezvoltatorii imobiliari. Cei care au mirosit din timp potențialul zonei și au făcut blocuri de apartamente, fie de vânzare sau de închiriat. Nu sunt prea multe de spus despre ei, decât că nu țin cont DELOC de intimitatea celui care va ocupa spațiul prin lipirea efectivă a blocurilor unul de celalalt.
  • patroni de pensiuni care au făcut ceva bani din alte businessuri și nu au avut bani suficienți să-și facă hotel. Unii încearcă să le administreze singuri, ceea ce este o mare greșeală, 80% din ei nu cred că au habar de turism.

Și acum câteva concluzii despre problemele patronilor din această zonă:

  • lipsa unor minime cunoștințe a multora dintre patroni despre cum ar trebui să funcționeze o locație de acest gen. Aici mă refer în primul rând la construcție: când faci un geam al camerei care vede la 4 metri în alt geam, nu este în regulă sau nu faci geamuri sau sistem bun de ventilație la băi (știți și voi cum miros unele băi neaerisite).
  • disperarea celor care fac pensiuni de a face cât mai multe camere în detrimentul unui spațiu verde unde să amenajezi frumos un loc de relaxare. În fond, de asta aleg oamenii pensiunile, pentru intimitate și pentru a evita aglomerația din hoteluri. Cred că ar avea mai mult de câștigat mărind puțin prețul camerei, dar având un spațiu de relaxare gen grădină, lounge cât mai atrăgător.
  • lipsa cunoștințelor în domeniul turismului și al vânzărilor. Toți ne pricepem la turism, nu-i așa? Ce-i așa greu să-mi fac cont pe booking.com și infopensiuni.ro? Camerele se vând oricum în cele 3 săptămâni de full sezon. Dar ce te faci în restul sezonului de vară? Aștepți și te miri de ce nu ai pensiunea sau hotelul plin. Sau faptul că te-ai plimbat prin multe hoteluri din lume nu înseamnă că știi tu cum se face turism și dictezi politici, tarife și management. 
  • neîncrederea pe care o au în oamenii cu experiență. Cum să-mi las eu hotelul pe mâna lui? Las’ că știu eu cum se administrează mai bine, doar am experiență de afaceri de zeci de ani. Sună cunoscut?
  • salariile mici pe care le oferă. Aici e o problemă generală în industrie, dar Mamaia fiind foarte mult afectată de sezonalitate, nu reușește să o rezolve. Cum văd eu rezolvarea: una foarte simplă, aplicată deja de mulți care încearcă să-și țină oamenii buni. Sistem de fidelizare și bonusare în funcție de performanță + beneficii generalizate pentru angajați. Va mai dura până să-și dea seama că dacă îi plătesc mai bine. este posibil să câștige și ei mai mulți bani prin revenirea turiștilor, serviciile cumpărate, etc, dar poate fac un articol separat altă dată. 

Vă rog să comentați și voi dacă simțiți nevoia sau să-i încurajați pe alții să o facă share-uind articolul dacă vi se pare interesant.

Urmează Episodul 2: Angajații din Mamaia

 

 

 

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

5 comments

%d blogeri au apreciat: