fbpx
Dieta ideală

Dieta ideală este un stil de viață

Da, mi-am găsit dieta ideală. După 21345 de diete încercate de-a lungul timpului, după multe sfaturi și articole citite. Și multe dezamăgiri după ce slăbeam câteva kilograme și mă îngrășăm la loc sau chiar mai multe.

În sfârșit mi-am dat seama de ceva de care nu țineam cont deloc (știam de ea dar nu mă interesa prea mult): disciplina felului de a mânca. Și bineînțeles ceea ce mănânc. Cred că acestea sunt baza unui corp sănătos pe interior și a unei greutăți care îți permite să arăți bine normal și să te miști fără să ți se taie respirația după 2 etaje.

Dieta ideală
Sursa: Jamie Matocinos pe Unsplash

În continuare o să vă povestesc ce am făcut eu. Menționez că ceea ce fac eu nu știu dacă se aplică și altora însă cu siguranță multe dintre lucruri se pot aplica.

Hai să începem cu începutul. Îmi place să mănânc. V-am mai spus asta, nu am cum să o neg. M-am tot gândit cum să fac să nu renunț la această plăcere dar pe de altă parte să-mi controlez și greutatea. Aceasta o luase iar în sus destul de abrupt și situația celor 3 cifre de pe cântar (înainte de virgulă) nu-mi mai erau deloc pe plac. La asta s-au adăugat și câteva analize care nu au ieșit între limite (ceea ce era de așteptat la greutatea la care ajunsesem).

Disciplina mâncării

Ce am făcut. Am spus stop. Trebuia să schimb ceva. Nu mai voiam să țin diete pentru că într-un fel știam deja rezultatul lor. Pentru a slăbi trebuia să fac ceva mai radical. Și am decis să renunț la o masă pe zi. Și să aplic “intermitent fasting” sau autofagia. Ce este asta? Inseamnă un interval de 6-8 ore în care să mănânc cel mult 2 mese principale, urmând ca restul de 16-18 ore ale zilei să nu mănânc absolut nimic. În funcție de activitatea fiecăruia și preferințele personale, se poate sări fie peste micul dejun, fie peste masă de seară. Important este să fie doar 2 mese principale în zi, indiferent dacă asta inseamnă intervalul 8-16 sau 12-20.

Cereale
Sursa: Harshil Gudka pe Unsplash

Eu am ales să renunț la micul dejun. Dimineața îmi era cel mai ușor să nu mănânc pentru că ajungeam la serviciu, mă luam cu treabă și se făcea imediat ora 12. Am hotărât să mănânc strict două mese pe zi, fără alte gustări între ele. De obicei am mâncat în jur de ora 13:00 prima masă și la 18:30-19:00 cea de-a doua. În rest, în cele 18 ore rămase nu am băut decât apa și cafea. Da, nu am renunțat la cafea. Oricum renunțasem de vreo doi ani la zahărul și/sau laptele din cafea. Și am mai renunțat la ceva (cu mare părere de rău): la paharul de vin pe care-l beam seara, de trei sau patru ori pe săptămâna și la orice rontaieli, ciocolățele, chipsulețe, etc.

Ce am mâncat?

Orice am vrut. Dar în porții puțin mai mici decât de obicei. O să vă povestesc mai mult despre ce am mâncat sau mai bine zis despre câteva ingrediente pe care le-am introdus în alimentația mea schimbând puțin și modalitatea de a găti. Cred că putem să mâncăm sănătos și gustos fără să facem sacrificii la anumite tipuri de mâncare. Da, am mâncat și cartofi prăjiți (dar de mult mai puține ori decât de obicei). Apropo de cartofi, am o rețetă mișto (nu e inventată de mine ci găsită pe net) care m-a făcut să-mi placă mai mult cartofii gătiți așa decât cei prăjiți.

V-o spun și vouă că tot stăm în casă zilele astea și nu știm ce să mai gătim. Ia uitați aici: tai cartofii rondele de jumătate de centimetru și îi fierb până se înmoaie puțin. Nu îi fierb de tot ca să nu se rupă ușor. Apoi îi așez pe hârtie de copt în tavă, îi stropesc cu ulei de măsline (mi-am luat spray în sfârșit) și (opțional) cu boia dulce/iute și fulgi de usturoi și îi bag în cuptor la grill până se rumenesc. După ce se fac pe o parte îi scot și îi întorc și pe partea cealaltă. Devin foarte crocanți la exterior și moi la interior. Dacă faci și un tzatziki merg perfect. Poți să razi și niște cașcaval pe ei înainte să-i bagi la cuptor, dar na, ține de fiecare cum vrea să-i facă.

Meniuri și idei

Una dintre mesele principale era ori o supă/ciorbă, ori mâncare gătită. Am încercat să mănânc cel puțin de trei ori pe săptămâna sau chiar mai mult o zeamă. Dar am renunțat la pâinea (multă) de pe lângă ea.

Am gătit în general la slow cooker și la cuptor. Am făcut din ce în ce mai puțină mâncare pe foc la aragaz (în afară de ciorbe). La noi nu prea se mâncau oricum chestii prăjite (mă ține o sticlă de ulei câteva luni bune),  deci aici nu am avut mari probleme.

Porc si piure de dovleac
Carne de porc la slow cooker cu piure de dovleac

Recunosc că în primele zile a fost destul de greu. După o zi de muncă și apoi jucat cu cel mic până la ora 22 vin momentele alea de relaxare când vrei să deschizi frigiderul, să mănânci ceva și să bei un pahar. Dar am #rezistat și după ce am văzut că dă rezultate nu m-am mai gândit la asta. Eventual mai băgam un pahar cu apă dacă îmi venea vreo idee.

V-am promis că vă dau câteva alimente mișto pe care le-am introdus în alimentație și care mă ajută să gătesc puțin mai sănătos și îmi dă libertatea ca, din când în când, să fac și câte o excepție și să mănânc la KFC fără să mă gândesc câte calorii am băgat. Știu că, pe interior, corpul meu își va face treaba în cele 18 ore de lipsă de mâncare și “se va debarasa de toxine, celule bolnave și alte deșeuri, reciclându-le. Sistemul imunitar al organismului are această capacitate uluitoare de a localiza celulele bolnave, uzate sau chiar moarte, fabrică membrane și le înghite, pentru ca mai apoi să le dezmembreze în bucăți și să recupereze din ele părțile ce mai pot fi folosite- fie ca sursă de energie, fie pentru construcția de noi celule.” Am citat din doamna nutriționistă Mihaela Bilic.

Secretul energiei

Să vă mai spun și că i-am descoperit pe cei de la Driedfruits.ro, un site cu produse ușor accesibile, certificate DQS și EcoCert, fiind unul dintre primele site-uri din România dedicat unei alimentații pe bază de produse naturale, nuci și alune, fructe uscate și cereale.

Fulgi ovaz bio
Sursa: driedfruits.ro

Unul dintre alimentele pe care le-am introdus sunt Fulgii de ovăz  pe care îi consum de obicei la masa de seară în mai multe variante.  Îi fac terci (două părți apa/lapte și o parte fulgi) la care adaug scorțișoară și fructe tăiate. Sau îi amestec direct cu lapte/iaurt, adaug jumătate de banană și o linguriță de miere.

Uite de exemplu cum arată cei din seara trecută:

Ovăz cu fructe și miere
Ovaz cu fructe si miere

Pentru că cei de Driedfruits.ro pe asta sunt specializați, am luat de la ei și Smochine deshidratate. Înlocuiesc cu foarte mult succes ciocolata dar nu mâncați câte o pungă odată. 5-6 bucăți puse lângă o cafea sunt suficiente să nu mai căutați ciocolată prin dulapuri și sertare. Deja mă apropii de dieta ideală.

Smochine deshidratate
Sursa: driedfruits.ro

Tot la capitolul cină am încercat să mănânc cât mai light. Uite o variantă mișto care poate fi aplicată și la mic dejun: iaurt/sana/chefir sau brânză făgăraș cu amestecul de fructe goji, merișoare și stafide brune. Vă mai zic la fiecare dintre ele cât de bune sunt? Goji: întărește sistemul imunitar, îmbunătățește circulația, tonifică organismul și ajută pierderea în greutate, bogate în antioxidanți. Merișoarele: ca remediu fitoterapeutic, merișorul are proprietăți antiinflamatoare, antiseptice, astringente, diuretic, astringent, diaforetic (provoacă transpirația). Stafidele: reduc aciditatea, ajută la digestie, protejează împotrivă cariilor, cresc poftă de mâncare, intariresc sistemului osos.

Dieta ideală: Mănânc orice dar păstrez limitele

Stați un pic așa. Acu să nu credeți că am dat-o numai în goji, quinoa și merișoare. Le-am introdus și pe ele în alimentație dar am băgat și o pulpă de porc la slow cooker 8 ore de se topea în gură după aia. După ce am scos-o am băgat-o puțin și la cuptor să se rumenească pe deasupra și am făcut repede un piure de mazăre. Ba băeti, în curând cred ca o dau în blog culinar. Și perioada asta cu #statulîncasa contribuie din ce în ce mai mult.

Dieta ideală
Pui intreg la slow cooker

M-am lungit cu textul. Așa este când descoperi lucruri interesante. Eu am descoperit că pot să mănânc orice vreau dar în anumite limite orare și în cantități mai decente. Cu câteva chestii la care am renunțat parțial sau total: pâine, zahăr și produse care conțin mult zahăr. Bine, și ketchup-ul conține mult zahăr dar nu e ca și cum îl pun pe pâine în fieare zi. Doar pe pizza home made pe care o fac. Hai că nu vă dau și rețeta asta că nu mai citește nimeni blogul după aia.

O să vă dau totuși ceva. Un menu al unei zile normale: la prânz ciorbă de perioare home made (de soacră-mea), gustare de 10 migdale și 10 caju (nu mai multe și neapărat crude, nu prăjite), seara coaste de porc la slow cooker 5 ore (oasele ies uscate și curate) cu piure de dovleac cu boia iute.

Rezultatul final

Este unul foarte satisfăcător. Din 6 ianuarie până în 22 martie minus 15 kilograme. Și care m-a făcut să-mi schimb puțin stilul de a mânca. Cred că-l voi păstra în continuare și abia aștept să adaug și sportul (alergatul) la asta. Până la urmă sănătatea și silueta noastră sunt direct influențate de stilul de viată ales. Dieta ideală este cea care te face să te simți bine cu tine păstrând un tonus bun și corpul sănătos.

Pentru că trebuie să rămână și ceva folositor hai să vă scriu o listă cu câteva alimente pe care eu le folosesc în alimentația mea și încerc ca în fiecare săptămâna să consum cel puțin odată pe fiecare dintre ele. Este lista  mea, știu că unii dintre voi aveți multe alte preferințe pe care le aștept în comentarii ca să mai lărgesc menul de zilele astea. Nu o să pun aici alimentele obișnuite care vin de la porc, pui, vită, legume și fructe normale. Astea sunt necesare oricum.

  1. Semințe crude.
  2. Caju, migdale, nuci.
  3. Fulgi de cereale. Sunt diferite variante și în diferite combinații dar eu am mers mult pe ovăz și muesli amestecat.
  4. Ulei de cocos. Merge perfect pentru a face popcorn. Unele persoane pun o linguriță în cafea și le mai reduce pofta de mâncare astfel încât să mănânce porții mai mici. Eu prefer cafeaua black.
  5. Fructe deshidratate: curmale, smochine, caise, goji. Atenție că ele conțin zahărul lor natural și trebuie să mâncăm câteva, nu o pungă.
  6. Iaurt/sana/chefir. Încerc să mănânc cel puțin odată pe zi.
  7. Avocado.

Mare parte dintre cele de mai sus le găsiți pe Driedfruits.ro și le puteți comanda direct acasă evitând să mai mergeți să le căutați la supermarket.

*Acest articol a fost scris pentru competiția Spring SuperBlog 2020. Este a doua ediție de SuperBlog unde particip după cea din toamna trecută. Găsiti aici toate articolele din concursurile mele SuperBlog.

Comenteaza

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

1 comment

%d blogeri au apreciat: